Waarom zijn sollicitanten / medewerkers lui?
Onderstaande reactie is ontstaan naar aanleiding van een interessante analyse van Wim van den Nobelen: “Waarom sollicitanten lui zijn?” Wim bedankt voor je scherpe analyse.
Helaas werkt het vrijwel altijd zo. Luie mensen blijven luie mensen als ze op dezelfde manier aansturing krijgen als waarop ze lui zijn geworden. Was jij lui, toen je vroeger met je vriendjes speelde in de zandbak? Of toen je een waterkasteel bouwde op het strand?
Luie mensen worden enthousiaste mensen, als je ze inzet op werk waar ze goed in zijn en energie van krijgen.
Waarschijnlijk zijn luie mensen een stuk minder lui als ze niet worden gezien als productiemiddel, die je moet aanjagen met een zweep. Als je luie mensen de ruimte geeft om te verbeteren en creatief te zijn in het behalen van steeds betere resultaten, blijven ze dan nog steeds lui?
Aansporen op het bereiken van eigen doelen voor het bereiken van de ondernemingsdoelen. Dat geeft energie. Samen in de flow komen. Dan krijg je een enthousiaste organisatie. Daar voelen klanten zich gezien en mee verbonden.
Geen beperking van CO2 uitstoot, maar zorgvuldig en duurzaam omgaan met beschikbare energie. Vooral ook met menselijke energie, Er is onvoorstelbaar veel van die energie beschikbaar. Hoeveel energie voren anderen op die manier aan bij jou?
Ervaar jij dat jouw omgeving vaak niet verder komt dan het laten wegvloeien van energie? Wil je dat niet meer? Wil jij energie opwekken en laten stromen? Ga jij energie opwekken bij anderen? Wees voorzichtig. Het heeft enorme kracht.
Als je dat laat gebeuren in jezelf en in jouw organisatie, blijkt het een onuitputtelijke bron. Het gaat dan bij steeds meer mensen steeds meer stromen.
Weet jij waar de energie-opwekkingsknop zit? Als je die hanteert levert het werk (ook bij je medewerkers) in plaats van uitputting energie op.
Wil jij ook die energie-knoppen vinden en expliciet hanteerbaar maken voor empowering van je organisatie? Welke energie aan- en uit- knoppen heb jij voor jouw organisatie ontdekt?